ARKAS ANADOLU LOJİSTİK A.Ş.

Dış ticareti büyüyor
Norveç dış ticareti, son yıllarda hızlı bir büyüme trendi içinde. 2000’de 95 milyar dolar seviyesindeki dış ticaret hacmi, 2005’de 166 milyar dolara kadar yükseldi. 2006’da 122 milyar dolar ihracat gerçekleştiren Norveç, 63 milyar dolarlık da ithalat yaptı. Dış ticaretinde sürekli fazla veren ülke, 1998’deki 2.1 milyar dolarlık fazlasını 2006’da 60 milyar doların üzerine çıkardı. Yakın bir gelecekte petrol ve gaz kaynaklarının tükeneceğinin farkında olan Norveç, petrolden kaynaklanan bütçe fazlasını


“Hükümet Petrol Fonu”nda saklıyor. Fonda biriken para, 150 milyar doları aşmış durumda. Ülkenin en önemli ihraç kalemleri arasında; ham petrol, doğalgaz ve rafine petrol ürünleri yer alırken, ithalatta makine ve ulaşım araçları, madenler, kimyasal maddeler, hazır giyim ve tekstil ürünleri bulunuyor. Ülkenin ticari partnerlerine bakıldığında, ihracatta en büyük payın İngiltere'ye ait olduğu görülüyor. Hemen peşinden ise Almanya, Hollanda, Fransa, ABD ve İsveç geliyor. Norveç'in ithalat yaptığı başlıca ülkelerse; İsveç, Almanya, Danimarka, İngiltere, Çin, ABD ve Fransa olarak sıralanıyor.

En önemli limanı Oslo
Norveç, ulaştırma alanında su yolu bakımından oldukça gelişmiş bir ülke. Deniz ticaret filosu ülkeye önemli bir gelir getiriyor. Başkent Oslo, ülkenin iç ve dış ticaret merkezi konumunda. Ülkenin en önemli limanı da bu şehirde bulunuyor. Norveç’i diğer limanlara ve ülkelere bağlayan bir aktarma merkezi olan Oslo Limanı, ayrıca ülkenin en önemli kargo merkezi. Kuzey Denizi ülkelerine giden tüm yolcu ve kargo gemileri buradan geçiyor.

İhracatımız yüzde 53 arttı
Türkiye’nin Norveç’e ihracatı, 2002’den bu yana düzenli olarak artıyor olmasına rağmen, dış ticarette Türkiye aleyhine bir dengesizlik söz konusu. 1998’de 46 milyon dolar olan dış ticaret açığımız, 2006’da 235 milyon dolara kadar yükseldi. Norveç’e 2006’da 261 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirilirken, bu ülkeden 496 milyon dolarlık ithalat yaptık. Türkiye, 2007’nin ilk 11 ayında Norveç’e 358 milyon dolarlık ihracat yaptı. 2006’nın aynı dönemine oranla ihracatta yüzde 53’lük bir artış yaşandı. Buna rağmen Türkiye’nin toplam ihracatı içinde Norveç’in payı binde 4 düzeyinde seyrediyor. Aynı dönemde, Türkiye’nin Norveç’ten ithalatı 439 milyon dolar olarak gerçekleşti. Türkiye’nin Norveç’e ihraç ettiği başlıca ürünler; seramik mamulleri, motorlu taşıt, hazır giyim, sebze ve meyve iken ithalatımızda petrol türevleri ve balık en büyük payı alıyor.

Hazır giyimde fırsat çok
Gelir dağılımında adaletli bir ülke olan Norveç’te tüketim harcamaları da yüksek seviyede. Norveç’te hazır giyim üretimi ihmal edilebilecek seviyede. Ülke ihtiyacının yüzde 95’i ithalatla karşılanıyor. Norveç’in yıllık hazır giyim ithalatı 2 milyar doları buluyor. Bu yüzden özellikle Türk hazır giyim sektörü için çok cazip bir pazar. Ülkemizde bu sektörün geldiği nokta dikkate alındığında, büyük bir fırsatın söz konusu olduğu ortaya çıkıyor. Ne var ki Türkiye, Norveç’in hazır giyim ithalatında 26’ncı sırada yer alıyor. İhracatın artırılması için Norveç pazarının iyi irdelenerek, nüfusun giderek yaşlandığını dikkate almakta fayda var. 1990’da ortalama yaş 35 iken, 2005’te bu rakam 38’e yükselmiş durumda. Diğer İskandinav ülkelerinde olduğu gibi Norveç’te de doğurganlık oranı hızla düşüyor. Tahminlere göre, 2005-2015 yılları arasında en büyük nüfus artışı 60-74 yaş grubunda olacak. Pazarda dikkat edilecek bir diğer husus ise, perakende firmalarının büyük çoğunluğunun ithalatçı ve distribütör aracılığıyla doğrudan ithalat gerçekleştirmesi. Öte yandan Norveç’te faaliyet gösteren çok sayıda perakendecinin İsveç ve Danimarka’da da alım ofisi bulunuyor.

1 yorum: