YANG MİNG ANADOLU GEMİ ACENTELİĞİ A.Ş İthalat ve İhracat Bilgileri mevzuatı

İHRACAT

Merkez ofisimizdeki müşteri temsilcisinin (pazarlama) ön görüşmesini müteakip, konşimento talimatının alınmasından sonra, kesilen yükleme ordinosu, on-line sisteminden otomatik olarak alınır. Müşteri temsilcisi tarafından oluşturulan booking programından yüklemenin şekli, saha veya fabrika oluşu dikkate alınarak CMC (Container Movement Control) ile oluşturulan bilgi alışverişi sonucu, tahsis edilecek konteynerlerin takibi yapılır.
Malın cinsine göre liman sahasında yüklenecek konteynerlerin ön kontrolleri yapılır. Müşteri vekili gümrük komisyoncusunun;
- Çıkış Beyannamesi
- Aktarma Beyannamesi
- Transit Beyannamesi
- Transit Ticaret Beyannamesi
tahakkuk evrakının tanzim edilmesinden sonra, yükleme ordinosu tanzim edilerek, kendilerine verilir. Adı geçen beyannamenin ilgili gümrük idaresi tarafından tesci edildikten sonra, havale edilen muayene memuru malı muayene ederek beyannameyi açar ve kolcusuna malın yüklenmesi için tevdi eder.
Gümrük komisyoncusu tarafından beyannamesi açılmış malın gümrüklü sahaya alınması için, kapı kaydı yaptırılır. Malın konteynere yüklenmesi için saha elamanımız malın yükleneceği konteyner numarasını yazıp, onayladıktan sonra formunu teslim eder.
Yükleme her ne kadar liman işletmesinin görevleri arasında yer alsa da, hizmet tamamen acenteliğimizce yerine getirilir doldurulan konteynerler elemanımız tarafından mühürlenir, gümrük komisyoncusunun aldığı yükleme ordinosu, üzerine hem mühür hem de konteyner numarası yazılmak sureti ile gümrük ofisindeki elemanımıza iletilir. Gümrük komisyoncusu da beyannameden bir suret ile kolcu kağıdının imzalı nüshasını aynı şekilde gümrük ofisimizdeki elemanımıza verir.
Sahadan gelen ordino, gümrük komisyoncusundan alınan beyanname sureti, kolcu kağıdındaki kap, adet ve kilolar kontrol edilerek, ordino bilgisi olarak sisteme girilir.
Fabrikada yüklenip de limana getirilen konteynerler aynı şekilde kontrol edildikten sonra işlem görürler. Bu suretle sahada bu şekilde işlemeleri tamamlanan konteynerleri ilgili gemilere sevk edilmek üzere elemanlarımız tarafından istiflenir.
Gemilerin programlanmasından sonra loading-list olarak sistemden alınan, yüklemesi yapılacak olan konteyner listesi gemi kaptanına iletilir ve geminin yapacağı yüklemeye ilişkin olarak gemi istif yükleme planı yapılması beklenir. Stowage (istifleme) plan dediğimiz bu plan doğrultusunda gemi yüklemeye geçtiğinde önceden hazırlanan bu konteynerler, saha elemanımız ve iş makinelerimiz marifeti ile gemiye yüklenir.
Hizmeti tamamlanan geminin yapmış olduğu bu yüklemeye ilişkin Türkçe manifesto, sistemden alınarak kontrolü yapılır. En geç 48 saat içinde setlenerek ilgili gümrük idaresine tescil edilmek üzere verilir.
ÖRNEK (Ex-Works)
AEG Trafo fabrikasından kamyon üstü (FOT Ex-works) teslim alınan 80 tonluk bir trafonun Thema Ghana' ya nakliyesi için yapılması gereken organizasyon şu şekilde sıralanabilir;
Fabrikadan limana nakliyesi için, bir nakliye şirketi ile, nakliye trafonun treylere bağlanması konusunda anlaşma yapılır.
Gemi kalkış tarihi ile koordine edilen bu nakliye neticesinde trafo limana gelir. Haydarpaşa Limanı'ndaki 200 ton kaldırma kapasitesi olan "Barbaros" isimli yüzer vinç liman idaresinden kiralanarak, trafonun kamyondan yüklemesi yapılır (Böyle bir yüklemede vincin kirası, vincin bağlı olduğu rıhtımdan çıkışından dönüşüne kadar olan süre esas alınarak hesaplanır).
Trafoyu İstanbul'dan direkt olarak Ghana'ya götürecek bir gemi bulunamadığı için, herhangi bir Avrupa limanına götürecek bir gemi temin edilir. Gemiye yüklenen trafonun lashing ve securing (bağlama ve emniyete alma) işlemleri, bu konuda deneyimli kişilere yaptırılır.
Port Avers'e kadar gemi temin edildiyse, Avers'te yükü tahliye edip başka bir gemiye aktaracak bir acente temin edilir.
Bu acentenin organizasyonu sonucunda trafo Thema Ghana'ya varır.
Bu forwarding işleminde tüm organizasyon forwarder tarafından yapılıp, bedelleri forwarder tarafından ödenir ve müşteri AEG'ye tek bir fatura çıkartılır.
Not : Bütün bu işlemler yapılırken tüm aktarma limanları ve varış limanı, konşimento ve manifestolarda gösterilir.

İTHALAT

İthal yük boşaltmak üzere limana yanaşan geminin geliş kontrolünden sonra, müteakip ithal manifestosu Giriş Gümrük Müdürlüğü'ne tescil ettirilir. Tahliye bittikten sonra liman işletmesi, bünyesine aldığı konteynerlere ilişkin, ilgili gümrük idaresine giriş listesini gönderir. Konşimentosu ibraz edilerek ordinosunu alan mal sahibi veya vekili gümrük komisyoncusu, bu hususa ilişkin tanzim ettiği beyannameyi, Giriş Gümrük Müdürlüğü'ne tescil ettirerek, beyana uygunluğu bakımından gümrük muayene, memuruna havalesini yaptırır. Muayene ilgili gümrük mevzuatına göre, çeşitli şekillerde olur. Tahakkuk eden gümrük vergi ve rüsumları ödenir. Malın liman saha ve denetiminde kaldığı süreye ilişkin ardiye ücreti de liman işletmesine yatırılarak, malın teslimine ait prosedür tamamlanmış olur. Eğer mal konteyner ile çekilecekse, acenteliğimizden konteyner boş ordinosu da alması gerekir.
Bu durumda taşıyıcı araç acenteliğimizce temin edilecek ise, bu konuya ilişkin işlemler de tamamlatılarak, araç temini sureti ile trans istiften alınan konteyner araca yüklenir.
Takip formu hazırlanarak gümrük dışına çıkartılan konteyner, 45 gün içinde tekrar içeriye giriş yapmak mecburiyetindedir. Geçici kabul beyannamesi ile bu süre 1 yıla çıkartılabilir. Bu sürelerin sonunda bir ay daha limanda bekleyebilir. Ama bir ay sonunda mutlaka yurtdışına çıkartılması gerekir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder