ARÇELİKTE LOJİSTİĞİN ÖNEMİ

ARÇELİKTE LOJİSTİĞİN ÖNEMİ
Arçelik Türkiye'nin, hatta dünyanın önde gelen beyaz eşya üreticilerinden. Arçelik'in hikayesini sizden dinleyebilir miyiz?
1955 yılında kurulan Arçelik A.Ş., geride bıraktığımız 52 yıl içerisinde Türkiye pazarının en güçlü markası oldu. Gücünü kurumsal kültür ve yenilikçi yapısından alan Arçelik, sürekli güncellenen vizyonu ile global bir aktör oldu ve Avrupa'nın da üçüncü büyük beyaz eşya üreticisi konumuna geldi.
Yurtiçinde ve yüzden fazla yabancı ülkede farklı markalar altında pazarlanan ürünlerimiz yalnız kendi segmentlerindeki en kaliteli ürünler olarak kalmayıp, yüz milyonlarca tüketicinin de beğenisini topluyor. Bunu her geçen gün Arçelik müzesine eklenen kalite ve memnuniyet ödülleri süslemekte. Yüzde 23,4 pay ile AC Nielsen tarafından Türkiye'nin en tanınan markası seçilmemiz, 2006 yılında Avrupa'nın en büyük satın alma gruplarından olan Euronics tarafından İngiltere'de aldığımız En İyi Tedarikçi ödülü başarılarımızın birkaç örneği.

Her sektör farklı lojistik uygulamaları gerektiriyor. Ancak beyaz eşya ve elektronik eşya lojistiği daha özel bir konu. Bu anlamda ne gibi farklı uygulamalar söz konusu?
Beyaz eşya ve elektronik eşya lojistiği kapsamında ürünlerimizin ambalajlı hareketini yönetebilmeyi gerektiriyor. Bu süreç üretimden ürünlerin konveyörler ile stoklama merkezlerine taşınması, stoklama noktalarında elleçlenmesi, stoklanması, yüklenmesi, boşaltılması gibi alt süreçleri ve bu süreçlere ait standartları içeriyor.
Bu ürünlerin elleçlenmesindeki zorluk yaratan farklılık, genellikle taşıma üniteleri kullanılmıyor olmasından dolayı, taşıma öncesinde ve esnasında ürünlere değme koşulundan kaynaklanıyor. Bu nokta sektörde ambalaj tasarımında lojistik parametrelerin önemini ifade ediyor. Ambalaj üzerinde taşıma ekipmanına göre taşıma kriterleri tanımlanmış olmalıdır. Örnek olarak; ürünler ataçmanla taşımaya uygun yüzeylerden kavranmalı, farklı tip ürünler beraber elleçlenmemeli, taşınan adet sayısına göre ataçman sıkma basıncı ayarlanmalıdır. Tüm bu standartların dikkate alınmıyor olması üründe ambalaj hasarlarına neden olmakta. Son yıllarda özellikle beyaz eşya sektörünün ihtiyaçları doğrultusunda geliştirilen akıllı ataçmanlar sayesinde bahsi geçen konularda iyileştirmeler sağlandı. Depolama esnasında ürünler raflı stoklama bölgelerinde ya da bulk' olarak stoklanabilmekte. Bulk stoklamalarda ürünlerin istif kat adetlerine dikkat edilmesi ve istifleme ile ilgili koşulların ambalaj testlerinin parametrelerinden olması da kritik konulardan biridir. Bulk istiflemeler yapısı gereği adreslemede ve ürünlerin depo içi hareketleri esnasında operasyonel zorluklara neden olmaktadır.
Sevkiyatların adetsel büyüklükleri, paletli ya da bulk olarak yapılması müşteri talepleri ve standartlarımız doğrultusunda mutabakata dayalı hususlardır. Bu nedenle ürünlerimizin standart ve özel yüklemeler olarak çok sayıda farklı konfigürasyonları bulunmakta.

Dış kaynak kullanımı bizim için çok kritik

Lojistik operasyonlarınızı da outsource ediyor musunuz? Kimlerden hangi hizmetleri alıyorsunuz?
Lojistik faaliyetlerimiz uzun, orta ve kısa vadeli kararlar ile planlanıyor. Bu planlamanın parametreleri olan maliyetleri ve hizmet seviyesini dikkate alarak, yurtiçi ve yurtdışında müşteri odaklı tedarik zincirimizin halkalarının yerlerinin, halkalar arasındaki iş dağılımının, ürün ve malzeme akışının belirlenmesi tedarik zincirimizdeki uzun vadeli kararlardan biri.
Şirketin lojistik faaliyetleri için ne ölçüde kendi kaynaklarına yatırım yapacağı stratejik bir karar olması nedeniyle, dış kaynak kullanımını da tedarik zincirimizin uzun vadeli kararları arasında görüyoruz. Stratejik hedefler, üretim noktalarımız ve üretimi etkileyen parametrelerle ilgili koşullar doğrultusunda tedarik zincirinin farklı halkalarının maliyetleri dikkate alınarak, Arçelik tedarik zincirinde esnekliğin genel anlamda lojistik tarafında sağlanmasının gerekliliği, dış kaynak kullanımının bizim için ne denli kritik olduğunun en önemli açıklamasıdır. Dış kaynak kullanımımızı taşıma ve depolama alt başlıkları ile irdelersek;
Arçelik taşıma süreçleri yurtiçi, yurtdışı / ithalat, yurtiçi / ihracat olmak üzere üç organizasyon altında yönetiliyor. Yurtiçi pazarında üretim ve bölge depoları arasındaki akışlar, dağıtım ağımızı oluşturan 4 bin 500'den fazla bayiye yapılan sevkıyatlar, tüm bu mal hareketlerinin olası tersine akışları senelik yüz binlerle ifade edilebilecek araç hareketi oluşturmakta ve iç taşıma konusunda yüzde 100 dış kaynak kullanmaktayız. İhracat ve ithalat operasyonları için yüzden fazla ülke ile olan mal akışımızı da aynı şekilde taşıma hizmeti satın alarak yürütüyoruz. Yurtiçi ve yurtdışı taşımalarımız için onlarca firmadan hizmet alıyoruz.
Depolama ile ilgili dış kaynak kullanımımızda hibrid bir strateji takip etmekteyiz. Buna göre yurtiçi ve yurtdışında bölgesel olarak depolarımızın hangi oranda özvarlık, hangi oranda dışkaynak olacağı çeşitli analizler ile belirleniyor. Depo ile ilgili yatırım kararı alırken yatırımın geri dönüş süresi, bölgesel risk analizleri, bölgedeki ihtiyacın sürekliliği gibi parametreler dikkate alınıyor. Dışkaynak kullanım alternatiflerinden depo kiralama, depo kiralama ve hizmet satınalma, hizmet satınalma olmak üzere tüm alternatifler değerlendiriliyor. Esnek olma zorunluluğumuz, dışsal faktörlere dayalı anlık ve bölgesel ihtiyaçlar, darboğazlar ve riskleri enküçükleme gerekliliği, firmamızı dışkaynak kullanmaya yöneltiyor.
Genel anlamda dışkaynak kullanımı politikamız sayesinde esas faaliyet ve yatırım alanı lojistik olan firmalar ile kazan – kazan ilişkisine dayalı, beraber büyümemizi sağlayacak uzun vadeli stratejik ortaklıklar kurma olasılıkları artmakta. Örneğin; demiryolu taşımacılığı konusunda yapılan yatırımlar, yeni intermodal taşıma projeleri, Avrupa'da çok yaygın olan ve Türkiye'de temeli atılan lojistik köy projeleri, oldukça ilgimizi çekiyor.

Sorunsuz bir lojistik hizmet size ne tür avantajlar sağlıyor? Perakende sektöründe lojistiğin önemi nedir?
20. yüzyıl içerisinde üretim alanında yapılan çalışmalar doğrultusunda genel anlamda üretimde büyük verimlilikler yakalandı. 20 – 25 yıl öncesine kadar firmalar iyileştirme çalışmalarını üretim üzerine yoğunlaştırarak ölçek ekonomileri ile ve düşük maliyetlerle çok sayıda üretmeyi amaçlıyorlardı. Günümüzde ise giderek müşteri odaklı üretime yaklaşılmakta, üretim politikalarında sipariş bazlı üretimler ağırlık kazanmakta. Bu noktada internetin gerek e-ticaret, gerek benchmark konusunda tüketiciye sağladığı faydaları dikkate almak gerekiyor.
Bu kriterler eşliğinde lojistiğin önemi daha da belirgin olmakta. Tüketici kendisine sunulan seçenekler arasından kendisine sunulan hizmetleri değerlendirmekte ve lojistik başarı pazarlardaki varlığımız için olmazsa olmaz haline gelmekte.
Türkiye pazarında bayiler üzerinden pazarlanan dayanıklı tüketim ürünleri, beraberinde servis hizmeti sunularak, ürünlerin tüketicinin evine kadar teslim edilip montajının yapılması ve tüketicinin kullanım hakkında bilgilendirilmesini de içeriyor. Tüm bunların rekabette getirdiği avantaj kesinlikle yadsınamaz.
Batı Avrupa pazarlarında beyaz eşya satışı özellikle zincir mağazalarda yapılıyor. Bu nedenle stratejik bölgelerde stoklama yapılması, müşterilere shop delivery yapılması olanağını sağlıyor, pazardaki varlığımızı ve marka bilinirliğimizi artırıyor. Bu pazarlarda müşteri taleplerine karşı reaktif olabilmemiz sayesinde zincir mağazalardaki konumumuzu kuvvetlendiriyoruz. Strateji olarak tüm bu karmaşıklığın yönetilmesi için karşılıklı bilgi akışının kuvvetlendirilmesine yönelik çalışmalar yürütüyoruz.

Hizmet verenlerden beklentileriniz nelerdir? Başarılı işbirliklerine imza atabilmek için iki tarafın da üzerine ne gibi görevler düşüyor?
Taşıma ile ilgili süreçlerde önceden çalıştığımız tedarikçileri esneklik, maliyet, iletişim, sevkıyat performansı, bilgi akışı, araç parkının yapısı gibi kriterlere göre değerlendiriyoruz.
Sözleşmede taahhüt edilen miktarda aracı, istenilen zamanda ve yüklemeye uygun koşullar altında temin edilebilmesi, sevkıyatı zamanında, hasarsız gerçekleştirebilme kapasitesi ve tüm hizmetleri de en uygun maliyetlerle tarafımıza sunması tedarikçi seçimimizdeki önemli kriterler arasında. Bunların dışında anlık taleplerimize cevap verebilme oranı, araç parkının teknik yapısı, iyileştirmeler ve yenilikler sunabilme özelliği değerlendirmemize yön veren kriterler arasında yer alıyor.
Birlikteliğin bir partnerlik ilişkisi şeklinde yürüyebilmesi için finansal yapıların ve süreçlerin karşılıklı olarak anlaşılması ve bu yapılara uygun iş beklentileri içinde olunması gerektiğini savunuyoruz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder